Forumana.com, Forum, Forum Sitesi, Forumlar

Forum KayıtForum Kayıt ForumForum OyunlarOyunlar MesajlarMesajlar GruplarGruplar Üye GruplarıYönetim RadyoFM DinleRadyoFM TwitterTwitter FacebookFacebook İletişimİletişim
 


Forum Forumlar Forum Sitesi Forum Grup Forum Albüm Forumları Okudum
Go Back   Forumana.Com - Forum, Forumlar, Forum Sitesi Din Bölümü İslamiyet Din ve İnanç

Tanrı’nın varlığını kabul eden inançlar

 Din ve İnanç forumunda yer alan Tanrı’nın varlığını kabul eden inançlar konusu, Tanrı’nın varlığını kabul eden inançlar Tanrı’nın varlığını kabul eden inançlar Genel anlamda din dışı inanç türlerini , Tanrı’nın varlığını kabul eden ve etmeyen inanç sistemleri olarak tanımlayabiliriz. Tanrı’nın varlığını kabul ...



Yeni Konu aç Cevapla
 
Seçenekler Stil
Alt 24-Ocak-2015, 21:57   #1 (permalink)
UYARI:
Kullanıcıların Profil Bilgileri Misafirlere Kapatılmıştır. Görmek için KAYIT olmalısınız.~
Standart Tanrı’nın varlığını kabul eden inançlar

Tanrı’nın varlığını kabul eden inançlar

Genel anlamda din dışı inanç türlerini , Tanrı’nın varlığını kabul eden ve etmeyen inanç sistemleri olarak tanımlayabiliriz. Tanrı’nın varlığını kabul eden inançlar:
Deizm
Panteizm
Pan-enteizm’dir
Deizm
Deizm veya yaratancılık , Tanrı’nın evreni yarattıktan sonra , faaliyetini sürdürebilmesi için onu kendi başına bıraktığını ve müdahaleci olmadığını savunan görüştür. Bu anlayışa göre Tanrı ile insan arasında canlı bir ilişki yoktur. Oysa Teizm’de Tanrı diri ve kişilik sahibidir.
Deist görüşün önderleri arasında şu ünlü düşünürler vardır ; Edward Herbert of Cherbury (1583-1648) , John Toland (1670-1722), Voltaire (1694-1778) ve Jean Jacques Rousseau (1712-1778). Dinin akla uygun olması ilkesini benimseyen deizm , ateizm’in yani Tanrıtanımazlık anlayışının karşısına , Tanrı varlığına inananların görüşü olarak çıkmıştır. Bu görüşe katılmayan ve kilise öğretisini savunanlar , deizm’in “doğal din” anlayışına karşı , teizmi “vahiy din” felsefesi olarak benimsemişlerdir.
“Doğal din” görüşünün , yani dini “akıl dini“ haline getirme denemesinin ve “özgür düşünür olma” anlayışının öncülüğünü John Toland yapmıştır. Deizmde Tanrı inancı vardır. Ancak Tanrı’nın dininden söz edilmemektedir. Her ne kadar yandaşları bu anlayışı “akıl dini” olarak savunsalar da , evrenle ve insanla ilgilenmeyen bir Tanrı’ya kim ibadet ve dua eder sualine verilecek mantıklı bir cevap yoktur. Bu nedenle “ Hıristiyanlar deistleri daima nominalist ateistler olarak görmüşlerdir. “Deizm , kılık değiştirmiş ateizmdir” diyen J. B. Broussuet’e göre Tanrı böylece evrenin dışına sürülmüştür”. Sonuçta deizm, her ne kadar yaratıcı bir Tanrı’nın varlığına inansa da , vahiy dini karakteri taşımadığı için bir din değil , felsefi bir inanç anlayışıdır.
Panteizm
Panteizme gelince akla ilk olarak, bu akımın öncüsü olan , Baruch Spinoza (1632-1677) gelir. Spinoza’nın panteizm anlayışına göre , “her şey bir’dir ve o bir de Tanrı’dır”. Bu görüşe göre Tanrı , evren ve insan birdir , aynıdır. Panteizm , Tümtanrıcılık , “Doğa Tanrıcılık“ veya “Kamu Tanrıcılık“ olarak da adlandırılır. Spinoza’nın panteizm konusundaki temel savı , Tanrı sevgisidir. Onun öğreti sisteminin içinde hep Tanrı sevgisi vardır.
Rene Descartes’in (1596-1650) ünlü sözü “düşünüyorum, öyle ise varım” çözümlemesini gerekli görmeyen Spinoza , Descartes gibi önce kendi varlığımızı bulup sonra onun içindeki Tanrı kavramını sorgulamaz. Descartes’tan sonra Fransa’nın en büyük filozofu olan Nicole Malbranche (1638-1715) her şeyi Tanrı’da görüyordu ve evren Tanrı’nın idi.
Oysa Spinoza “her şeyde Tanrı vardır , evren Tanrı ile doludur , evren Tanrı’nın kendisidir” öğretisini dillendiriyordu. Panteizm’de Tanrı, evrendeki tüm varlıkların toplamıdır. Evrenin başlangıcı ve sonu yoktur. Tasavvuf anlayışı da özünde panteist bir görüş taşır. Spinoza gibi filozofların “tek ilkeci”; panteist görüşü , Anadolu mutasavvıflarından Hz. Mevlana , Hallac-ı Mansur ve Muhyiddin İbni Arabi gibi düşünürlerin de benimsediği Tanrı anlayışı olmuştur.
Pan-Enteizm
Pan-enteizm anlayışı da her şeyi Tanrı’da görür , oysa Spinoza’nın panteist anlayışında her şeyde Tanrı vardır. Spinoza , ailesi engisizyon baskısı nedeniyle Portekiz’den kaçmadan önce , Endülüs İspanya’sındaki mutasavvıf Muhyiddin-i İbni Arabi’ nin (1150-1240) panteist görüşlerini içeren felsefi eserlerinden etkilenmiştir.
Arabi’nin görüşü Pan-enteist karakterli , Spinoza’nın görüşü ise panteist anlayışı içerir. Arabi’nin “ vahdet-i vücud” yaklaşımında Tanrı , yaratılmışların hiçbirine benzemez , bu inanç fiziki evrenin gerçeğini Tanrı’da görür , oysa panteizmde Tanrı fiziki evrenin kendisidir . Bu nedenle Spinoza’nın panteistik görüşünde “Tanrı evrendedir ve evren kadardır” , Arabi’nin pan-enteist yaklaşımında ise “evren Tanrı’dadır” ve bu oluşum Tanrı’yı sınırlamaz.
Pan-enteizm’in öncülerinden İngiliz düşünür , Alfred North Whitehead’in (1861-1947) din felsefesine yaklaşımı , kutsal kitaba dayalı ya da oradan hareket eden bir metot değildir. O, felsefi bir inanç sistemi getirmiştir. Whitehead’e göre; Tanrı tektir ama çift kutupludur , yani Tanrı’nın bir değişmez niteliği, bir de değişen niteliği vardır. Whitehead’in çift kutupluluk anlayışına göre ; Tanrı, tek başına eylemde bulunamaz , eylemde bulunabilmesi için oluşan yöne ihtiyacı vardır , çünkü eğer bu yön olmasaydı varoluşa katılamayacaktı. Bu nedenle Tanrı değişim ve oluşum sürecinin bilincindedir.
İşte “süreç felsefesi” olarak adlandırılan bu akım, pan-enteizm veya “çift kutuplu-diyalektik teizm“ olarak da anılır. Bir diğer pan-enteist Amerikalı düşünür Charles Hartshorne’a (1897-2000) göre, Tanrı’nın bir soyut (şekillenmiş) bir de somut (şekillenebilen) tarafı vardır. Tanrı bir yandan; mutlak , etkilenmez , erişilmez ve değişmezken ; diğer yandan etkilenir ve değişir , bir anlamda evrimleşebilir. Tanrı, bu iki karşıt gibi görünen niteliği yetkin bir şekilde sergileyebilir. Burada ifade edilen yetkinlik , teizmde olduğu gibi değişmeyen , katı bir yetkinlik anlamını taşımaz.
İslamiyet’in ve Yahudilik’in insanın “kader” anlayışına getirdiği, “belirleyen” ve “takdir” eden Tanrı anlayışı bu tezin irdelenmesinde dikkate alınmalıdır. Pan-enteizmde sözü edilen yetkinlik ; mutlak olmayan , değişebilir bir yetkinliktir. Ancak bu değişim, Tanrısal anlamda bir değişim olarak kabul edilmelidir. Başka bir deyişle bu değişim , yetkinliğin sonsuzluğu içinde, Tanrı’nın takdiri ile belirlenen bir değişimdir.
Sonuç olarak , deizmde Tanrı vardır ancak Tanrı ile insan arasında canlı bir ilişki yoktur , pan-enteizmde “her şey Tanrı’dan ortaya çıkar ve oluşur” , panteizmde ise “her şey Tanrı’dır.“ Ve bu üç inanç sistemi, kutsal kitaplı vahiy dinlerin aksine Tanrının enformasyonu tinsel bir içeriksellikle sorgulamazlar.





» Tanrı’nın varlığını kabul eden inançlar - www.forumana.com

  Alıntı ile Cevapla
Alt 30-Ocak-2015, 22:20   #2 (permalink)
UYARI:
Kullanıcıların Profil Bilgileri Misafirlere Kapatılmıştır. Görmek için KAYIT olmalısınız.~
Standart Cevap: Tanrı’nın varlığını kabul eden inançlar

Konu için teşekkür ederim





» Tanrı’nın varlığını kabul eden inançlar - www.forumana.com

  Alıntı ile Cevapla
Yeni Konu aç Cevapla

Yukarıdaki Konuyu Aşağıdaki Sosyal Ağlarda Paylaşabilirsiniz.

Etiketler
eden, inanclar, kabul, tanri’nin, varligini


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 
Seçenekler
Stil


Tüm Zamanlar GMT +3 Olarak Ayarlanmış. Şuanki Zaman: 09:05.

Forum Künyemiz
Uyarı

Powered by vBulletin® Version 3.8.4
Copyright ©2011 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0
Açılış Tarihi : 05.12.2011
Kuruluş Tarihi : 20.11.2011
Hazırlayan & Tasarlayan : Forumana.com
 

Sosyal paylaşım platformu olan Forumana.com sitemizde, kullanıcılar 5651 sayılı kanunun ilgili maddesine ve TCK'nın 125. maddesine göre yaptıkları paylaşımlardan sorumludur, kullanıcı kaynaklı herhangi bir durumdan Forumana.com sitesi sorumlu değildir. Tüm hukuksal bildirimleriniz/sorunlarınız/istekleriniz ve şikayetleriniz için İletişim panelinden bizlere ulaşabilirsiniz, Forumana.com yönetimi en geç "3" iş günü içerisinde dönüş yapacaktır. Platformumuz; kişilik ve telif hakları korunumu, illegal paylaşım ve korsanla mücadele konusunda yetkililere yardımcı olmayı ilke edinmiştir.

Forum, Forumlar, Forum Sitesi, Etiket, Sitemap, Arşiv